Ik stop met het day-to-day management…
Waar ik eerst het liefst alle ins & outs van een bedrijf wist, heb ik dat nu losgelaten. Ondanks dat ik een groot pleitbezorger geweest ben voor allround VA’s, en nog steeds geloof in hun toegevoegde waarde, voel ikzelf nu de behoefte om me neer te zetten als expert.
En wel als expert in online ondernemen.
E-mailmarketing, lanceren, online betalingen, automatiseren van werkprocessen, werken met een team op afstand, wat straalt je website uit?
De voorbije 7 jaar heb ik vooral langdurige samenwerkingen gehad waarbij ik ondernemers bijstond bij de uitvoering en het day-to-day management. Ik koesterde - en koester nog steeds - deze samenwerkingen enorm. Door langer samen te werken, had ik de eer om een stuk samen op te lopen met iemand.
Als je mij aan je zijde hebt, ben ik niet alleen op het zakelijke stuk gefocust. Ik wil ook weten hoe het met je gaat, wat er speelt in je leven, hoe je in je vel zit. Want we zijn geen machines die een deel van onszelf kunnen uitschakelen ten behoeve van een ander deel. Werk en privé lopen vaak genoeg in elkaar over. En dat is helemaal ok. Daarnaast deed ik ook wel eens wat in projectvorm: ik richtte programma’s in, zorgde voor technische koppelingen.
Dit alles was er steeds op gericht dat de klant uiteindelijk zelf aan de slag kon gaan met deze tools. Ik zie zo vaak dat ondernemers zich laten tegenhouden door hun gebrek aan technische kennis. Terwijl ik ondertussen weet dat je voor heel veel programma’s helemaal niet zo technisch hoeft te zijn, als er maar iemand is die je op weg helpt.
Bij deze projecten deed ik nooit alleen maar de uitvoering.
Ik dacht ook mee, stelde vanzelfsprekendheden in vraag. Ik zag mensen aangaan van mijn vragen, van mijn kennis. En daar kreeg - én krijg - ik zoveel energie van!
Waar mijn langdurige samenwerkingen gebaseerd waren op een uurtarief, maakte ik voor die projecten een projectprijs. En dat voelde best wel bevrijdend. Mijn teller hoefde niet de hele tijd te lopen. En als ik eens een dag minder focus had maar toch wat werk wilde verzetten, was dat ook ok.
Bij de samenwerkingen gebaseerd op een uurtarief wil ik namelijk wel zo efficiënt mogelijk te werk gaan, want klanten mogen niet te veel betalen omdat ik eens niet zo scherp ben.
Met mijn langdurige samenwerkingen gebaseerd op een uurtarief wist ik wel altijd redelijk zeker wat mijn omzet per maand of zelfs per jaar zou zijn. Dit heeft mij lange tijd zekerheid en stabiliteit gegeven. Maar heeft me ook doen twijfelen of ik dan wel echt aan het ondernemen was.
Dat laat ik nu dus los: ik ga werken met projectprijzen of pakketprijzen. Hierdoor zal ik de ene maand meer omzet hebben dan de andere. En ja, dat is spannend, als in eng. Maar ook spannend als in: wat is er dan mogelijk?! Zo kan ik nog meer mensen helpen!
De voorbije jaren heb ik heel wat uitvoering en operationele werkzaamheden gedaan. Ze hebben mij alle kennis gegeven die ik nu heb, ik weet wat en hoeveel er mogelijk is op het vlak van online ondernemen.
Hoewel ik de praktische uitvoering dus ook kan, gaat mijn vuurtje toch vooral branden van het sparren met anderen. Zorgen voor inzichten die hen in gang zetten. Mijn kennis en ervaring delen. Anderen aanmoedigen om het op hun eigen manier te doen. En ondertussen hen uitnodigen om die comfortzone toch wat op te rekken.
Ik geloof oprecht dat e-mailmarketing zo’n krachtige tool is om verbinding te maken met jouw doelgroep
Ik ben een groot fan van e-mailmarketing. Het is waar dat onze mailboxen overstelpt worden met tientallen zoniet honderden mails en toch geloof ik oprecht dat e-mailmarketing zo’n krachtige tool is om verbinding te maken met jouw doelgroep, om zelfs een community te bouwen, waarbij je niet afhankelijk bent van een algoritme. Als je het maar doet op een manier die past bij jou en met je blik scherp gefocust op je doel(en).
Ik heb me afgevraagd of ik me dan online marketeer of e-mailmarketing specialist moet noemen. Online ondernemen gaat uiteindelijk vaak over online zichtbaarheid, maar ik doe meer dan dat. En daarnaast hoor ik mezelf ook vaak aan klanten vertellen:
'De traditionele online marketeer zegt dat je dit wel of niet moet doen, dat zeggen ze hierom of daarom. Ik wil je vooral uitnodigen om te kijken wat past bij jou.’
Daarbij spoor ik indien nodig wel liefdevol aan om de comfortzone beetje bij beetje wat uit te rekken.